lauantai 5. huhtikuuta 2014

Busterin tuunausta, osa 2 HT-katteen korjaus sun muuta

Edellä kesänä maalatut kyljet toivat uutta ilmettä vanhaan vuonna 1988 tehtyyn veneeseen, mutta paljon oli vielä tehtävääkin. lasikuituinen HT-kate oli edelleen vanhassa maalissaan, pulpetti oli edelleen oranssi, sisäkatossa oli homepilkkuja ja kuomukin kaipasi korjausta.

HT-katteen korjaus


Ryhdyin toimeen kevättalvella 2013 irrottamalla katteen veneestä. Se olikin helpompi homma kuin uskoin, kate oli kiinni kahdeksalla ruuvilla ja valojohdot apikoliitoksilla.

Kate ja moottorikoppa lähdössä käsittelyyn















Aluksi irrotin ikkunat, valot, knaapit ja etuluukun. Sitten alkoi kolhujen korjailu ja paikkailu lasikuidulla ja pakkelilla. Kun kate alkoi olemaan kunnossa, suoritin vielä kaikkien pintojen hionnan ja pesun homeenpoistoaineella. Katetta en alkanut itse maalailemaan, vaan sen työn suoritti tuttu ammattimies maalaamossa. Uusi väri oli hopeanharmaa, mikä sopii mielestäni hyvin sinisiin kylkiin.

Ikkunatiivisteiden metrihinta järkytti ja kysyinkin lasihommia tehneeltä kaverilta mielipidettä tiivisteiden uusimistarpeesta. Hänen mielestään tiivisteet olivat vielä täysin käyttökunnossa, joskin likaisia. Puhdistin tiivisteet perusteellisesti ja laitoin takaisin paikoilleen.

Reunanauhat olivat kuitenkin tulleet tiensä päähän, mutta niiden uusiminen onnistuikin kohtuullisin kustannuksin. Kuomun muovisista kiinnitysnapeista osa oli hävinnyt ja päädyin korvaamaan ne kaikki rosterisilla.

Sähköremontti

Alkuperäiset sähköjohdot ja liitokset olivat jo pahasti hapettuneet, lisäksi sähkölaitteita oli tullut/tulossa lisää, joten johtokapasiteetti ei ehkä riittäisi. Muutoinkin eri aikakausina vedettyjä piuhoja oli ristiin rastiin, joista osa ei edes vienyt minnekään. Aloitin hankkimalla uuden venekäyttöön tarkoitetun sulakerasian, johon vedin akulta 4mm² kokoiset pääjohdot ja siitä ohuemman pihat laitteille. Katteen johdot kulkevat lasikuidun sisällä, joten ne oli jätettävä alkuperäisiksi.

Tinasin vielä kaikki liitokset hapettumisen estämiseksi. Katteen sisäkattoon asensin ledeillä toimivan sisävalon.


Kuomu ja muita pikkuosia

Kuomun vein paikalliselle verhoilijalle, hän uusi siihen reunanauhat, vetoketjut, ikkunat ja vahvisti ompeleet.
Tämän jälkeen suoritin kuomulle homepesun ja kyllästyksen. Tähän sopivia aineita löytyy venetarvikkeita myyvistä liikkeistä.

Mustasta muovista tehdyt knaapit olivat haalistuneet auringossa ja nämä käsittelin auton mustille osille tarkoitetulla vahalla.

Pulpetin otin irti ja maalasin sen mattamustaksi.

Uistelukäyttöä varten rakentelin työpaikalla sotevahommina 8-putkisen targakaaren, jonka pulttasin kiinni katteeseen.

Vanha busteri uudistettuna Varistaipaleen kanavalla kesällä 2013















Kaikenkaikkiaan olen värivalintoihin ja työn jälkeen todella tyytyväinen. Vene muistuttaa nyt uusimpia Busterin malleja. Tässä vaiheessa veneen kunnostelu on niellyt lukuisia työtunteja ja pelimerkkejäkin on mennyt kolminumeroisen summan verran.


Katso myös muut projektit Busterin kanssa:
Busterin tuunausta, osa 1 kylkien maalaus
Busterin tuunausta, osa 3 istuinlaatikoiden rakentaminen

5 kommenttia:

  1. Terve Petri!
    Busteristasi tuli hienon näköinen. Valitsemasi sininen ja hopeanharmaa sopivat tosi hyvin yhteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia vaan, äkkinäinen voisi luulla että on uudempikin paatti kyseessä

      Poista
  2. Samanmoinen setti itsellä. Hienoa työtä!
    T:Yksi Toinen Petri

    VastaaPoista
  3. Morjens Kaima,
    Ihailen metallimiehen työtäsi Buster RS päivittämisessä.
    Itsellä tosiaan samanmoinen paketti. Kone uusittu, samoin sähköt. Yhteen sun toiseen jobiin sormeni taipuvat, mutta eivät tuollaisiin metallibokseihin. Olisitko kiinnostunut tekemään vielä toisen, kuvan mukaisen, tyyrpuurin pidemmän istuttavan boxin?
    Jos olet kiinnostunut, numeroni on 0505620809/Petri

    VastaaPoista
  4. On tullut talonrakennuksen johdosta hieman hiljaiseloa vietettyä tällä sivustolla joten pahoitteluni lähes vuoden viiveestä vastauksessa. Mutta valitettavasti tilanne on tällä hetkellä semmoinen ettei käytettävissä ole kunnon levyntyöstö vehkeitä joten en tällä erää pysty toteuttamaan tilauksia. Haaveissa on kyllä perustaa ennen pitkää autotalliyritys missä päivätyön ohella voisi jotain tämäntapaista väsäillä

    VastaaPoista