lauantai 5. huhtikuuta 2014

Busterin tuunausta, osa 1 kylkien maalaus

Kesällä 2012 sain erään sadekuuron jälkeen tarpeekseni avoveneilystä ja aloin metsästämään HT-venettä. Perusteellisten selvittelyjen jälkeen päädyin Buster RS HT-katteella olevaan ratkaisuun, alumiini on helppohoitoinen ja kevyt. Vene kulkee mukavasti ja kate tarjoaa suojan äkillisiä sääilmiöitä vastaan.

Nettiveneestä löytyi lopulta lupaavan oloinen projekti, vene oli silminnähden elämää nähnyt mutta myyjä vakuutteli että vesi pysyy ulkopuolella ja paikat ovat ehjänä. Lisäarvoa annoin uudelle moottorille, edellisenä kesänä ostettu ja ajotunteja oli kertynyt sisäänajon verran. Hinnasta päästiin hyvään yhteisymmärrykseen ja kaupat tehtiin.

Busteri on saapunut uuteen tallipaikkaan, kylkien paklaus on jo aloitettu


Kun sain veneen oman kalastuskunnan alueelle niin se oli pinnoiltaan todella kurjassa kunnossa. Kylkien maali oli haalistunut possunpunaiseksi ja pinnat olivat kuin kivisateen jäljiltä. Vene lienee jossakin vaiheessa seissyt pitempään metsän laidassa kun katteessa oli havaittavissa pientä sammalkasvustoa. Kuomu oli kankaiden osalta ehjä, joskin ikkunat ja vetoketjut olivat vaihtokunnossa ja pientä hometta oli vähän joka paikassa. Kaikenkaikkiaan fiksattavaa oli paljon, mutta juuri tämmöistä olin etsinytkin.

Pulpetti oli siinä mielessä epäkäytännöllinen, että jos sisään halusi laittaa jotakin pientavaraa, se piti ujuttaa alakautta. Ratkaisin asian kun porasin pulpetin kylkeen isolla rasiaporalla halkaisiljaltaan 12cm kokoisen reiän. Asensin pulpettiin myös tupakansytyttimen pistokkeen ja radion.

Kylkien maalaus

Kesälomalla 2012 aloitin veneen uuteen uskoon laittamisen kylkien maalauksella. Koska kyljet olivat pientä monttua täynnä pakkelia ja hiomapaperia meni melkoisesti. Tässä meinasi välillä alkaa kehtuuttamaan mutta onneksi kaveri kannusti tekemään työn kerralla hyvin, ettei alkaisi myöhemmin kaduttamaan.

Kun pinnat alkoivat olla pakkelista valkoiset ja silminnähden tasaiset vetäisin pohjamaalin pariin kertaan. Käytettävät maalit olivat normaaleja varaosaliikkeestä löytyviä automaaleja. Sitten oli vuorossa tummansininen väritys ja lopuksi matta lakka pintaan.

Itse maalauksesta en enempiä vaivaudu kertomaan vaan suosittelen lukemaan Antti Luolilan kattavan blogin aiheesta täältä.

Halusin veneeseen uutta ilmettä, enkä halunnut käyttää alkuperäistä mustaa busterin tekstiä vaan halusin tilalle uudemmalla fontilla tehdyn tekstin. Busterin omia tarroja pidin siinä määrin arvokkaana että entisenä graafisena suunnittelijana piirsin tietokoneella busterin uudemmalla tyylillä tekstin BUSTER RS. Tilasin uudet tarrat eräästä helsinkiläisestä tarrafirmasta, tarrat maksoivat noin 20€.





Päivitys 24.4.2018/ Linkit logotiedostoihin:
Logo pdf mustana
Logo-pdf valkoisena


Uudessa maalissa Pielisellä, virkavaltakin tuli "ihastelemaan"















Vuonna 2012 en veneelle sen kummempia remontteja enää kehdannut tehdä, vaan päätin jatkaa työtä seuraavana keväänä.


Katso myös muut projektit Busterin kanssa:
Busterin tuunausta, osa 2 HT-katteen korjaus sun muuta
Busterin tuunausta, osa 3 istuinlaatikoiden rakentaminen

2 kommenttia:

  1. Itse tekemässä RS:n kylkien maalausta ja kylki teksti olisi kiva saada uudella fontilla. Jos olet vielä kuulolla niin miten saisi nuo PDF tiedostot sulta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laita jollakin tavalla sähköpostiosoitteesi, niin pistän tiedoston tulemaan

      Poista