Läpijuostavassa hytissä on keskellä poikittain oleva penkki aina hankalasti tiellä, lisäksi tavarankuljetuksen kannalta se oli äärimmäisen epäkäytännöllinen. Halusin veneestä käytännöllisemmän tekemällä vasemmalle sivulle pitkän "vapalaatikon" ja oikealle puolelle pienemmän istuinlaatikon. Käsittääkseni uudemmissa RS-veneissä nämä löytyvät vakiona, mutta omassani ei niitä ollut. Koska alkuperäisiä laatikoita ei tähän venemalliin ollut saatavilla piti turvautua omaan apuun ja talvilomaprojekti vm.14 alkoikin keskipenkin poisotolla.
Suunnittelua
Kyhäilin pahvista ja roudarinteipistä aihiot joita veistelin niin pitkään, kunnes tunsin löytäneeni sopivat mittasuhteet. Vasemmalla sivulla olevan pitkän laatikon asettelin samaan tasaan keulassa olevan istuintason kanssa. Pituutta tuli reilu 1300mm. Oikealle puolella pulpetin eteen suunnittelin pienemmän, mutta korkeamman istuinlaatikon.Pahvimallit valmiina |
Kun pahvimallit olivat valmiit, minulla oli tiedossa laatikoiden äärirajat ja muodot suhteessa veneeseen. Seuraavaksi mallinsin laatikoston 3D-ohjelmalla ja piirsin jokaisesta osasta piirustuksen, jossa selveni oikaisu ja särmäyskuviot. Peltiä säästääkseni päätin jättää pohjat ja ulommaiset sivut "paljaaksi". Itse laatikoiden kiinnityksen veneeseen päätin tehdä 300mm pitkillä särmätyillä L-paloilla. Kannet suunnittelin kaksiosaisiksi. Reunaa lähellä on kiinteä osuus, johon saranat tulevat kiinni. Tämä senkin vuoksi että luukku mahtuu kunnolla aukeamaan ja menee saranalinjan ohi pysyen myös auki.
Sivuseinän hankalaksi muodostunut yläpokkaus |
Peltihommia
Kun piirustukset oli tehty laskeskelin pellinkulutusta, kahteen laatikkoon tarvitsin 2 kappaletta kahden neliön levyjä. Päätin toteuttaa laatikostot 2mm merialumiinista, jotka tilasin Joensuussa toimivalta Rautavarastolta. Merialumiini on kohtalaisen arvokasta materiaalia, joten suunnittelin paperille miten leikkaan levystä osat mahdollisimman taloudellisesti. Pääsin suhteilla tekemään levytyöt paikkaan, jossa oli käytössä työssä tarvittavat levyleikkuri raaka-aihioiden tekoon, nakertaja muotojen tekemiseen ja ennenkaikkea kunnollinen CNC-ohjattu särmäyspuristin.Kun olin leikellyt raaka-aihiot, piirrotin ne piirrustusten mukaisesti ja merkitsin huolellisesti mikä osa on mikin. Nakertajalla leikkelin ne muodot, joita en levyleikkurilla saanut tehdyksi. Lopuksi särmäsin levyt muotoonsa ja laatikon osat olivat valmiit! Levyjä särmäillessä huomasin ensimmäisen suunnitteluvirheen joka selviää myös ylempänä olevasta piirustuksesta. Koukkumainen muoto oli äärimmäisen hankala toteuttaa ja vaati myös vasarointia onnistuakseen. Toisin sanoen tuo koukun korkeus 40mm oli aivan liian pieni, se olisi saanut olla ainakin tuplat tuosta. Ylipäätään syy miksi päädyin noinkin monimutkaiseen ratkaisuun oli halu saada tuon 20mm verran lisätilaa laatikkoon ja samalla jäykistää levyä. No aikani nujuttua sain halutun muodon lopulta aikaiseksi.
Kasailin laatikot pajaolosuhteissa pop-niiteillä, porasin riippulukon reiät ja kiinnittelin saranat ja varmistin kansien toimivuuden. Kansia asennellessa huomasin että niihin olisi voinut jättää enemmänkin välystä sivuille, mutta ne kuitenkin toimivat. Olin tosin suunnitellut asentavani kansiin reunasuojanauhat, mutta niiden kanssa luukut olivat aivan liian tiukkoja joten viilailin levyn reunat pyöreäksi etteivät ne repisi sormia. Kansien kiinnipitämiseksi hommasin alkuperäiset busterin tuulisalvat. Tässä vaiheessa huomasin toisen suunnitteluvirheen; istuinkansi oli liian matala että tuulisalpa kävisi siihen oikeaoppisesti. Istuinkansi olisi saanut olla yli 30mm korkea, mutta minulla se jäi 25mm. No tästäkin pienen pähkäilyn jälkeen selvittiin ja asensin tuulisalvat hieman vinoon, että kannet pysyvät kiinni. Lisäksi porasin laatikoihin rasiaporalla reiät jotka peitin ilmastointiritilöillä, näissä en nuukuuttani käyttänyt Busterin alkuperäisosia joille hintaa olisi kertynyt 20€/kpl!
Valitettavasti näistä työvaiheista ei kuvia löydy, koska käytössäni oli vain yksi päivä näissä työskentelyolosuhteissa ja kuvaaminen ei käynyt edes mielessä. Kokonaisuudessaan peltihommiin meni 8-9 tuntia.
Asentaminen veneeseen
Metallihommissa olen oppinut että monesti osat käyvät toisiinsa paljon paremmin piirustuspöydällä kuin todellisuudessa. Ja tämän vuoksi varasin laatikoiden asennukseen kylliksi aikaa, olutta ja peltisakset. Eikä arvio osunut harhaan tässäkään tapauksessa, sillä jonkun verran piti levyjä muotoilla asennusvaiheessakin. Asennustyö vei kuitenkin yllättävän paljon aikaa, mutta lopulta laatikot olivat valmiit. Laatu ei päässyt aivan tehdastekoisen tasolle mutta lopputulos on toimiva ja suhteellisen siistikin.Kuvissa näkyy kiinnitys runkoon, lisäksi tein kantta varten jäykistäjiä että voi isompikin mies huoletta istua päällä. |
Pulpetin edessä olevaan laatikkoon tein vielä myöhemmin jäljelle jääneistä levynpaloista telineet sammuttimelle ja ensiapulaukulle. Lisäksi vasemmalla puolella olevaan laatikkoon vedin pohjavanerien alitse äänipiuhat ja asensin laatikkoon venekaiuttimen.
Kumituotteita myyvistä liikkeistä saa Busterin käyttämää solumuovia jotka myöhemmin liimasin laatikoiden päälle.
Yhteenveto
Istuinlaatikot toivat veneeseen runsaasti käytettävyyttä jo pelkästään veneessä liikkumisen osalta. Vavat, makuupussit, reput, yms. eivät enää pyöri jaloissa ja voi jättää lukkojen taakse tarvittaessa. Tekemäni laatikot on koeponnistettu 170kg riskillä miehellä, eivätkä ne siitä hajonneet.Jos mietit vastaavaa projektia niin painotan hyvää suunnittelua. Pahvimallit on välttämättömät ja ne kannattaisi tehdä yksityiskohtaisesti, jopa kansi mukaan lukien. Tässä vaiheessa käytetty aika tulee myöhemmin kyllä takaisin. Ja pokkaukset suosittelen tekemään yksinkertaisemmin, muista K.I.S.S (Keep it simple stupid).
Mitä tulee työkaluihin niin kyllähän käsikäyttöisellä kanttauskoneellakin laatikot saa tehtyä, mutta jos käytössä on CNC-ohjattu särmäyspuristin on työ huomattavasti laadukkaampaa ja nopeampaa.
Hintaa tuli suurinpiirtein seuraavanlaisesti:
- Levyt 150€ (mukana rahdit)
- Saranat, popparit, ruuvit biltemasta 20-30€
- Ritilät 15€
- Tuulisalvat 2x12€
Pelimerkkejä tämä projekti vaati siis kolmatta satasta. Toki nuukailemaankin voi alkaa tekemällä laatikot tavan alumiinista, joka on hieman halvempaa. Harkitsin toki tätäkin vaihtoehtoa, mutta päädyin kuitenkin merialumiiniin koska kukaan ei suositellut käyttämään tavallista.
Katso myös muut projektit Busterin kanssa:
Busterin tuunausta, osa 1 kylkien maalaus
Busterin tuunausta, osa 2 HT-katteen korjaus sun muuta
Caesar Casino Review - Shootercasino
VastaaPoistaFind everything you need to know about Caesar Casino in this review. Including games, bonuses, customer support and more! Rating: 5 · 제왕 카지노 사고 Review by Shane Scott